När du gör som jag vill
Så heter en bok om påverkan av Henrik Fexeus och den är riktigt, riktigt intressant. Vet du varför du impulshandlar, eller varför vi faller för grupptryck, eller varför du litar på män i vita rockar? Ja, vem vet egentligen, men Henrik har många teorier. Och det går en il längs ryggraden när man läser ett stycke och sen inser att det var just det som hände en själv förra veckan i affären. Och den gången där, och när du sist köpte jeans, och när den där försäljaren ringde hem till dig. Eller varför du gick med på att låna ut den där tjugolappen som du vet att du aldrig kommer få tillbaka. Det finns så mycket teorier, och man känner igen sig i så många. Dessutom finns det små tester i boken man kan göra, och man går i fällan, eller klarar dem (beroende vad som är poängen med dem), varenda gång.
Jag var på ICA och handlade igår, och jag kände igen minst tre säljknep som jag sett i boken. För när jag såg att Marabou hade en ny chokladkaka med Passionsfrukt, placerad jämte frukten (jag försökte undvika godishyllorna) stannade jag till och när jag såg ”Limited Edition” märkning var min hand på väg fram för att snappa till sig en. Men nejnej, den stoppades, för nu visste jag tricken.
För de finns där, överallt, det var ingen tillfälle att de låg just där... Så om det nu inte är för att man tycker psykologi är bland det mest intressanta som finns (som man tycker...) så är den bra att läsa boken för att undvika försäljnings-fällor, härskartekniks-fällor eller för att lära sig hur man klarar sig från att falla för grupptrycket. Eller så läser man den för att Henrik är underhållande.
Och visst, jag beställde just hans första bok ”Konsten att läsa tankar”, så alla fällor undviker man ju givetvis inte. Han vet vilka knappar som funkar - och det är väl just därför boken är så intressant...